sobota, 10 marca 2012

Mario Vargas Llosa - "Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki"










Autor: Mario Vargas Llosa
Tytuł: „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”
Wydawnictwo: Znak
Ilość stron: 384
Rok wydania: 2007
Moja ocena: 9/10 – wybitna


 
„Miłość, która naznacza los.
Kobieta, która jest zdolna do wszystkiego.
Szelmostwa, które doprowadzają mężczyznę do granic szaleństwa."

Od wydawcy:
Życie Ricarda wyglądałoby zupełnie inaczej, gdyby jako nastolatek nie poznał niegrzecznej dziewczynki. Od pierwszego spotkania przez niemal pięćdziesiąt lat ukochana będzie bez uprzedzenia pojawiać się w jego życiu i równie niespodziewanie znikać. Każdy jej powrót – w Limie, Paryżu, Londynie, Tokio i Madrycie – zbiegnie się z odsłoną kolejnej sceny w dziejach  najnowszej historii świata. Femme fatale jak tajemniczy demiurg decyduje o życiu Ricarda, jest wszystkimi kobietami naraz, pozostając jednocześnie tylko niegrzeczną dziewczynką.
„Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki” to historia miłości – inspirującej, toksycznej i perwersyjnej – która nadaje życiu sens, a zarazem bezlitośnie go odbiera.


 
          Długo nie mogłam zabrać się za recenzję tej książki mimo, że tak wysoko ją oceniłam. Robiłam kilka prób i podejść, aż w końcu zdecydowałam się napisać.
Przede wszystkim czytałam na raty. Analizowałam dokładnie każdy fragment. Zdarzało się, że rzucałam ją ze wściekłością w kąt. Mój facet się śmiał, mówił: „nie czytaj, skoro się wściekasz”, nie potrafił zrozumieć, że byłam nią zachwycona mimo, że denerwowali mnie główni bohaterowie. Złość była najczęstszym uczuciem, jakie mnie ogarniało w czasie czytania, czasem był to żal.
 
          Ona – niegrzeczna dziewczynka – pewna siebie, wyrachowana, kochająca bogactwo femme fatale, kobieta kameleon, która w zasadzie w ten a nie inny sposób napisała scenariusz życia głównego bohatera i On – Ricardo – „chudopachołek” kochający wiernie jak pies, znoszący wszystkie upodlenia, jakie mu serwowała. Dziwna para i dziwna miłość. Toksyczna i niszcząca. Aż do końca.
 
          Historia życia bohatera, nieprawdopodobne zbiegi okoliczności, pojawianie się i znikanie niegrzecznej dziewczynki, przeplatają się z opisami wydarzeń kulturalnych i historycznych: w Peru i Miraflores, gdzie dorastał Ricardo, Paryżu, Londynie, Tokio i Madrycie.
Llosa w niesamowity sposób oddaje emocje, jakie towarzyszom głównym bohaterom, przy „przypadkowych” spotkaniach. Nakreślił dwie skrajnie charakterystyczne postacie.
       

       Jeśli chcecie dowiedzieć się, czy ta miłość przetrwała, czy niegrzeczna dziewczynka się zmieniła, gorąco zachęcam do przeczytania książki.
Bardzo przypadł mi do gustu styl pisania autora i z pewnością sięgnę po inne jego dzieła.

3 komentarze:

  1. Dlugo zastanawialam sie, czy siegnac po te pozycje, ale Twoja recenzja ostatecznie mnie do tego przekonala, wiec z pewnoscia umieszcze ja na liscie ksiazek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ładna okładka i ciekawa fabuła.

      Usuń
  2. jedna z najlepszych książek jakie w życiu czytałem. oczywiście w gatunku literatura piękna / miłosna / obyczajowa.

    po prostu cudowna.

    OdpowiedzUsuń